Elektrisitet og magnetisme

Naturfag
5. - 7. trinn
Varighet ca. 90 minutter

Denne aktiviteten hører under kjerneelementene «naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «energi og materie». Det er en opplevende og utforskende aktivitet der elevene gjør en serie forsøk som handler om temaene elektrisitet og magnetisme. Elevene vil se hvordan de to henger sammen, hvordan vi kan bruke magnetisme for å produsere elektrisitet og hvordan vi kan bruke elektrisitet til å produsere magnetisme.

 

 

Bestill dette læringsopplegget her

 

 

Kompetansemål etter 7. trinn

Naturfag

  • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet

 

Organisering og lærerens rolle

Lærerne har hovedansvaret for elevgruppen sin. Det kan være behov for hjelp av lærer underveis i programmet. Aktive lærere bedrer læringsutbytte for elevene. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.

Elevene fordeles rimelig jevnt på seks grupper med inntil fem elever per gruppe. De må gjerne være delt inn i grupper før de kommer til DuVerden. Elevgrupper på over 30 elever vil bli delt i to puljer.

 

Under besøket

Vi starter aktiviteten med en liten oppfrisking og diskusjon i plenum om elektrisitet og magnetisme. Her er det en stor fordel om klassen har vært snakket litt om disse temaene på forhånd.

Hoveddelen i denne aktiviteten er en serie forsøk og små eksperimenter som handler om elektrisitet, magnetisme og koblingen mellom de to. Det er tre stasjoner med hvert sitt tema og hver gruppe er innom hver stasjon i løpet av økta. Vi avslutter med en oppsummering om hva elevene har opplevd og erfart ved hver stasjon.

Aktiviteten blir best om vi har ca. 90 minutter tilgjengelig, men hvis dette er vanskelig er det mulig å gjennomføre den på 60 – 75 minutter.

Forarbeid

For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.

 

Å snakke om på forhånd

Magneter

  • Hva kan magneter feste seg til?
  • Har noen prøvd å holde to magneter mot hverandre? Hva skjer?
  • Vet dere om noen ting som inneholder magneter?

Kompass

Det er veldig fint om dere kan se litt på kompass i klassen og la elevene undersøke dem.

  • Har noen brukt et kompass tidligere?
  • Hva betyr bokstavene på et kompass?
  • Hvor peker pila på et kompass? Peker den alltid mot samme sted?
  • Hvis du holder kompasset slik at pila peker mot N og så snur deg, hva skjer?

Elektrisitet og strøm

  • Hva er elektrisitet?
  • Hvilke ting vet du om som bruker strøm?
  • Hvor får vi strøm fra?

 

Grubletegninger

Eksempler på grubletegninger til bruk når man snakker om temaet:

Etterarbeid

Denne aktiviteten kan fungere som en start på temaet elektrisitet og strømkretser.

 

Elektriske kretser

Mange skoler har utstyr som kan brukes til å lage enkle elektriske kretser. Basert på denne aktiviteten kan elevene arbeide videre med å utforske elektrisitet ved å koble sammen komponenter som batterier, brytere og lamper. Dette kan kombineres med prosjekter i kunst og håndverk. Kanskje kan elevene bygge en husmodell som de så legger inn lys i.

 

Elsikkerhet

En ting det er fint om klassen snakker om er elsikkerhet. I denne aktiviteten bruker vi veldig små mengder strøm, men uforsiktig bruk av stikk-kontakter kan være farlig. Elevene bør være klar over at de aldri må stikke spikre eller annet metall inn i stikk-kontakter, og hvis de ser en skadet elektrisk ledning må de si ifra til en ansvarlig voksen. En annen ting er hvordan vi kvitter oss med brukte batterier på en trygg måte – polene skal teipes og batteriet leveres til resirkulering. Å kaste 9V batterier i søpla kan være brannfarlig.