Marshmallow Racers

Naturfag, Kunst & Håndverk
4. trinn
90 minutter

Dette er en tverrfaglig aktivitet som kombinerer elementer fra naturfag og kunst og håndverk. I naturfag jobber vi med kjerneelementene «teknologi», «naturfaglig praksis og tenkemåte» og «energi og materie», i faget kunst og håndverkjobber vi med kjerneelementet «håndverksferdigheter». Elevene jobber skapende og utforskende med å løse et problem, og går gjennom en designprosess for å lage en egen modell. De får trening i samarbeid, god planlegging og bruk av verktøy. Muntlige og praktiske ferdigheter trenes i denne aktiviteten.

 

Kompetansemål etter 4. trinn

Naturfag

  • utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
  • designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon

Kunst og håndverk

  • bruke håndverksteknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte
  • prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø

 

Organisering og lærerens rolle

Lærerne har hovedansvaret for elevgruppen sin. Det kan være behov for hjelp av lærer underveis i programmet. Aktive lærere bedrer læringsutbyttet for elevene. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.

Elevene jobber parvis i denne aktiviteten. Hvert par skal bygge en vogn som de så skal konkurrere med. Elevene må gjerne være delt inn i par før de kommer til DuVerden. Hvis elevgruppa er på flere enn 30 barn er det best å dele den i to.

 

Under besøket

I opplegget tester vi først ut hvordan vi kan styre de kuleformede Sphero-robotene. Elevene får så i oppdrag å lage en vogn til Spheroen med et lite utvalg hobbymaterialer. Det er helt opp til elevene hvordan de konstruerer vogna; de får ikke byggeinstruksjoner. De må tenke på hvordan Spheroen kan kobles til vogna og hvordan vogna kan kjøre og svinge. I vogna skal det sitte en marshmallow som elevene skal gi navn og et ansikt. Dette er rytteren. Opplegget avsluttes med en spennende konkurranse der elevene skal styre vogna si rundt banen raskest mulig uten at marshmallowen detter ut.

Forarbeid

For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.

 

Å snakke om på forhånd

Vogner

  • Hva slags vogner vet elevene om?
  • Hvor mange hjul kan en vogn ha?
  • Hvem og hva kan trekke en vogn?

Hjul

  • Hvilken form har hjul? Kunne de vært en annen form?
  • Hvordan er hjulene festet på en sykkel eller en bil?
  • Hva hvis hjulene på en sykkel var helt runde som en ball – kunne vi fortsatt feste dem på en måte?
  • Har noen av elevene sett et hamsterhjul? Hva ville skjedd om hamsterhjulet ikke satt fast i stativet sitt?

Etterarbeid

Dette er en aktivitet der elevene får god anledning til å komme opp med ideer selv, teste dem ut og sammenligne med andres ideer. Her er det en fin anledning til å snakke om hvordan gode ideer kan spre seg fra gruppe til gruppe. Det vi ofte ser er at noen grupper tidlig kommer opp med løsninger på noen av design-utfordringene og at andre grupper legger merke til det og lager sine egne varianter. Vi prøver å få tid til å snakke litt om det i avslutningen, men det er et fint tema for samtale i klassen i etterkant.

Et annet tema dere gjerne kan snakke om er hva vi gjør når vi har en idé, tester den ut og oppdager at den ikke fungerer. Ofte er det ikke lett å ta et skritt bakover i prosessen og gjøre om på noe, selv om det kan være bedre enn å fortsette i det løpet vi startet.