Robotball

Naturfag
8-10. trinn
Varighet ca. 90 minutter

I denne aktiviteten jobber vi med kjerneelementene «teknologi» og «naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter». Elevene skal lære hvordan teknologiske prinsipper brukes til å programmere fjernstyring av en robotbil som de så skal konkurrere med. Elevene får erfaring med hvordan deres valg påvirker hvordan teknologien fungerer, og må gjennom praktisk arbeid løse utfordringene slik at de får bilen til å kjøre slik de ønsker og bringe dem seier i robotball-kampen.

 

 

Bestill dette læringsopplegget her

 

 

Kompetansemål etter 10. trinn

Naturfag

  • utforskeforstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
  • bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener
Vanligvis kjører vi dette opplegget som en ren naturfag-aktivitet, men om dere ønsker og har litt mer tid tilgjengelig kan vi også ta inn kunst og håndverk. Da vil elevene kunne modifiserer robotene sine og gi dem bedre sjanser i konkurransen. Gi beskjed om dere ønsker dette.

Organisering og lærerens rolle

Lærerne har hovedansvaret for elevgruppen sin. Det kan være behov for hjelp av lærer underveis i programmet. Aktive lærere bedrer læringsutbyttet for elevene. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.

Elevene arbeider i inntil 6 lag med 3 til 6 elever per lag. For klasser på rundt 25 elever er 4-5 lag med 5-6 elever per lag best. Elevgrupper på maks 30 stykker er anbefalt og det er best om større klasser deles i to puljer. Vi ønsker at elevene er delt inn i lag før de kommer til DuVerden.

 

Under besøket

Økta starter med en introduksjon om hvordan sendere og mottakere virker sammen. Lagene får så utdelt robotbiler og micro:bit som skal programmeres slik at de får fungerende fjernstyring av robotene. Hvis klassen har valgt å ha med kunst og håndverk som en del av opplegget får de designe sine egne verktøy som kan hjelpe bilen å vinne robotball-kampene. Vi avslutter med en engasjerenderunde robotball-kamper.

Forarbeid

For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.

 

Å snakke om på forhånd

  • Hva slags signaler finnes for trådløse signaler?
  • Hva er radio?
  • Hvordan fungerer bluetooth? Hva slags utstyr bruker bluetooth?
  • Hva slags beskjeder er lurt å sende fra en fjernkontroll til en fjernstyrt bil?