Lek og lær med vann og oppdrift
Førskole
Varighet ca. 45 minutter
I denne aktiviteten tar vi utgangspunkt i rammeplanen for barnehagen og jobber med å legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskaplige fenomener. Barna jobber praktisk med å utforske fysiske fenomener knyttet til vann og Arkimedes lov om oppdrift. De vil eksperimentere, samtale og reflektere over hvordan ulike gjenstander oppfører seg i vann.
Fagområder fra rammeplanen
Natur, miljø og teknologi
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
Organisering
Barnehagepersonalet har hovedansvaret for barna. Det kan være behov for hjelp av de voksne underveis i aktiviteten. Aktive voksne bedrer barnas læringsutbytte. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.
Barna arbeider i grupper på to til fire. Vi ønsker at barna er delt inn i grupper før de kommer til DuVerden.
Under besøket
Vi starter med en samtale i plenum om hva vann er, og begrepene flyte og synke. Barna vil først teste ut hvordan det føles å dytte en ballong med luft ned i vann. Deretter får de testet ut om ulike gjenstander flyter eller synker i vann. Vi eksperimenterer med hvilke former som flyter best på vann, overflatespenning og tetthet i vann.
Forarbeid
For å øke læringsutbyttet for barna er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid kan like gjerne benyttes.
Å snakke om på forhånd
Flyte og synke
- Hvordan kan en stokk flyte når en liten stein synker?
- Hva skal til for at noe kan flyte?
- Kan noe flyte i luft?
Aktiviteter til forarbeid
Geitekillingen som kunne telle til ti
Bruk fortellingen om geitekillingen som kunne telle til ti som utgangspunkt for samtaler rundt det å flyte og synke. I eventyret er det mange dyr i båten. Hvordan er det mulig at båten flyter med så mange dyr? Vil båten flyte uansett hvor mange dyr som er ombord?
Etterarbeid
Når dere kommer tilbake til barnehagen kan det være fint å oppsummere hva dere gjorde på DuVerden. Samtale og refleksjon rundt de ulike aktivitetene, erfaringene og observasjonene barna gjorde seg er viktige i deres læringsprosess. Ta gjerne bilder av barna underveis i besøket. Vis bildene til barna når dere er tilbake i barnehagen, og still åpne spørsmål som f.eks.: Hva gjorde vi her? Kan vann flyte på vann? Hvorfor flyter en isbit i vann?