Lek og lær med luft og lyd
Førskole
Varighet ca. 45-60 minutter

I denne aktiviteten tar vi utgangspunkt i rammeplanen for barnehagen og jobber med å legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskaplige fenomener. Barna jobber praktisk med å utforske fysiske fenomener knyttet til luft og lyd. De vil eksperimentere, samtale og reflektere over egenskaper ved luft og lyd.
Fagområder fra rammeplanen
Natur, miljø og teknologi
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna
Organisering
Barnehagepersonalet har hovedansvaret for barna. Det kan være behov for hjelp av de voksne underveis i aktiviteten. Aktive voksne bedrer barnas læringsutbytte. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.
Barna arbeider i grupper på to til fire. Vi ønsker at barna er delt inn i grupper før de kommer til DuVerden.
Under besøket
Vi starter besøket med å snakke om luft og lyd, og lager lyder med ballonger og leker trær i vinden. Vi lager ballongbiler og luftraketter.
Forarbeid
For å øke læringsutbyttet for barna er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid kan like gjerne benyttes.
Å snakke om på forhånd
Luft
- Hva er luft?
- Hvordan kan vi kjenne lufta vi har rundt oss?
- Kan luft bevege seg?
- Hvor stor plass tar luft?
Lyd
- Hva er lyd?
- Hvorfor hører vi?
- Er det noen av barna som har hørt ekko av sin egen stemme?
Grubletegning
Se på denne grubletegningen og la barna diskutere:
Etterarbeid
Når dere kommer tilbake til barnehagen kan det være fint å oppsummere hva dere gjorde på DuVerden. Samtale og refleksjon rundt de ulike aktivitetene, erfaringene og observasjonene barna gjorde seg er viktige i deres læringsprosess. Ta gjerne bilder av barna underveis i besøket. Vis bildene til barna når dere er tilbake i barnehagen, og still åpne spørsmål og la barna undre seg videre.