Kreativ MakeDo

Naturfag, kunst og håndverk
5. - 7. trinn
Varighet ca. 90 minutter

I denne aktiviteten jobber vi tverrfaglig med naturfag og kunst og håndverk. Vi blander kjerneelementet «teknologi» fra naturfag med kjerneelementene «håndverksferdigheter» og «kunst- og designprosesser» fra kunst og håndverk. Elevene jobber praktisk og skapende med ulike verktøy, utviklet av Makedo. Her får elevene trent seg i 3-dimensjonale bygging i papp. På slutten av økten presenterer gruppene sitt produkt for de andre medelevene.

 

 

Bestill dette læringsopplegget her

 

 

Kompetansemål etter 7. trinn

Kunst og håndverk

  • bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
  • bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing

Naturfag

  • designe og lage et produkt basert på brukerbehov

 

 

Organisering og lærerens rolle

Lærerne har hovedansvaret for elevgruppen sin. Det kan være behov for hjelp av lærer underveis i aktivteten. Aktive lærere bedrer læringsutbyttet for elevene. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.

Elevene arbeider i grupper på ca. tre elever. Vi ønsker at lærer er behjelpelig med gruppeinndeling.

 

Under besøket

Gruppene skal designe hver sin oppfinnelse. Etter en introduksjon trekker hver gruppe noen tilfeldige kort som sier noe om formen og funksjonen til oppfinnelsen deres. Hver elev drodler så litt for seg selv og kommer opp med ideer, som så deles med gruppa. Gruppa skal så diskutere i fellesskap og komme frem til et felles design.

Opplegget har som hensikt å trigge elevenes kreativitet. Gjennom «Kreativ Makedo» kan elevene utforske sin kreativitet og byggeferdigheter.

Elevene kan for eksempel lage:

  • fremtidshus
  • robot
  • bil
  • båt
  • helikopter/fly
  • instrument
  • sjømonster

Forarbeid

For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.

 

Å snakke om på forhånd

  • Hva betyr det å være kreativ?
  • Hva er forskjell på todimensjonale og tredimensjonale figurer?

Grubletegning

Diskuter det grublerne sier. Hvem er dere enige og uenige med?

 

 

 

Aktiviteter til forarbeid

Bygge i fellesskap

Klarer dere å bygge en boks av et vanlig A4-ark?

Etterarbeid

Elevene får ikke med seg oppfinnelsene tilbake, de blir demontert og materialene blir gjenbrukt. Ta gjerne bilder av oppfinnelsene og se på disse når dere er tilbake på skolen. Som alternativ til makedo kan man bruke ark, saks og splittbinders til å lage andre produkter på skolen.