Noen konsekvenser av økt drivhuseffekt
8. - 10. trinn
Varighet ca. 60 minutter
I denne aktiviteten jobber vi med kjerneelementene «naturfaglige praksiser og tenktemåter» og «jorda og livet på jorda». Elevene jobber praktisk, og gjennom utforsking, sansing og erfaring lærer de å forstå verden omkring seg og naturfaglig teori. Gjennom tre ulike praktiske forsøk får elevene kjennskap til noen konsekvenser av økt drivhuseffekt på havet og livet i havet.
Bestill dette læringsopplegget her
Kompetansemål etter 10. trinn
Naturfag
- gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
-
beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
-
drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Organisering og lærerens rolle
Lærerne har hovedansvaret for elevgruppen sin. Det kan være behov for hjelp av lærer underveis i programmet. Aktive lærere bedrer læringsutbyttet for elevene. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.
Elevene arbeider fortrinnsvis i par. Elevgrupper på maks 30 stykker er anbefalt. Klasser på over 30 elever deles i to puljer. Vi ønsker at elevene er delt inn i par før de kommer til DuVerden.
Under besøket
Vi starter med å diskutere hva økt drivhuseffekt innebærer og hvorfor vi har utfordringer knyttet til drivhuseffekt i dag. Deretter gjør elevene to forsøk for å vise hvordan økt drivhuseffekt smelter is, og hvordan dette øker havnivået på to ulike måter.
Det siste forsøket tar for seg havforsuring og hvordan dette kan påvirke livet i havet. Forskning viser en sannsynlig endring av drivhuseffekten, men vi avslutter denne aktiviteten med å diskutere hvilke tiltak som kan begrense denne utviklingen.
Forarbeid
For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.
Å snakke om på forhånd
Drivhuseffekten
- Hva er drivhuseffekten?
- Hvordan hadde det vært jo jordkloden om vi ikke hadde hatt noen drivhuseffekt her?
- Blir alle påvirket likt av økt drivhuseffekt?
Klima og miljø
- Hva er klima?
- På hvilke måter påvirker mennesker miljøet og naturen?
Grubletegninger
Eksempler på grubletegninger til bruk når man snakker om temaet:
Aktiviteter til forarbeid
Temperaturmåling i vinduskarmen
Mål temperaturen inne i og utenfor en glassbeholder (vase, glassmugge e.l.) som står i sola, der åpningen er dekket av plastfolie. Er det ikke sol, bruk en arbeidslampe. Sjekk om det er noen temperaturforskjeller og prøv å få barna til å forklare forskjellene.
Sovepose
La elevene jobbe tre og tre. En elev ligger i en sovepose eller under en dyne, mens en elev ligger uten å være tildekket. Elev nummer tre måler temperaturen på overflaten av begge elevene. Hvorfor er temperaturen forskjellig i de to tilfellene? Hvor kommer varmen fra?
Kort fortalt om drivhuseffekten
Etterarbeid
Se om dere finner flere konsekvenser enn de vi har gått igjennom i opplegget her. Det kan være for enkelte arter eller steder i verden. Elevene lurer også gjerne på om isbitene smelter raskere i saltvann eller ferskvann så dette er også en utforskende aktivitet som passer godt etter besøket. Se om dere klarer å forklare hvorfor det er forskjell.