Slimverksted

Naturfag
3.-4. trinn
Varighet ca. 60 minutter

I denne aktiviteten jobber vi med kjerneelementene «naturfaglige praksiser og tenkemåter» og «energi og materie». Elevene jobber praktisk og utforskende og gjennom opplevelse og erfaring lærer de å forstå verden rundt seg. Ved å arbeide med stoffer må de bruke egne forkunnskaper og naturfaglige begreper for å forklare og forstå vår fysiske verden. Naturfaglig praksis innebærer også å gjøre risikoanalyser ved forsøk og praktisk arbeid og det gjør vi også her. Elevene får også øving i samtlige grunnleggende ferdigheter i faget med unntak av digitale ferdigheter.

 

Kompetansemål etter 4. trinn

Naturfag

  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og undersøke disse for å finne svar
  • utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer

 

Organisering og lærerens rolle

Lærerne har hovedansvaret for elevgruppen sin. Det kan være behov for hjelp av lærer underveis i programmet. Aktive lærere bedrer læringsutbytte for elevene. Formidlerne har ansvaret for gjennomføringen av aktiviteten.

Vi ønsker at elevene er delt inn i par før de kommer til DuVerden. Dersom det ikke går opp i par, dannes en gruppe på tre i tillegg.

 

Under besøket

Elevene som jobber sammen skal lage en felles slimblanding. Vi går gjennom en trinn for trinn prosedyre der elevene henter, måler opp og blander de ulike stoffene, for så å observere hva som skjer. Vi går også gjennom nødvendige prosedyrer etter at man har vært i kontakt med slimet (håndvask). Elevene får med seg produktet tilbake til skolen.

Forarbeid

For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.

 

Å snakke om på forhånd

Slim

  • Hva er slim?
  • Hvilke egenskaper har slim?
  • Når er det ikke slim lenger?
  • Hva kan slim være laget av?
  • Er slim en væske eller et fast stoff?

 

Grubletegninger

Eksempler på grubletegninger til bruk når man snakker om temaet:

Aktiviteter til forarbeid

Test av viskositet

Lag 4 – 6 søyler med ulike væsker ved å bruke målesylindere eller lignende. Væskene kan f.eks. være vann, motorolje, sukkerlake, håndsåpe, lys sirup og honning. Det er en fordel at væskene er gjennomsiktige. Slipp en klinkekule ned i hver av væskene og observer hvor lang tid det tar for dem å synke til bunns. Væsken der det tar lengst tid er væsken med høyest viskositet/væsken som er mest tyktflytende.

Lag oobleck

Bland 2 deler med maisstivelse (potetmel kan også brukes) og 1 del med vann. Blandingsforholdet må kanskje justeres noe. Bruk litt konditorfarge om ønskelig. Væsken dere da får er en ikke-Newtonsk væske. Det vil si at viskositeten endrer seg når væsket utsettes for stress (trykk). I dette tilfellet blir væsken mer tyktflytende når man trykker på den. Undersøk egenskapen. Slå på ooblecken med en hammer, hva skjer?

Etterarbeid

Undersøk egenskapene til slimet dere har laget på DuVerden.
Hvor langt kan det strekkes? Oppfører det seg som en oobleck? Hva skjer hvis vi blander flere slim sammen?

Og hvorfor ikke lage spiselig slim?

Lag slim med loppefrøskall (Psyllium Husk)

Ingredienser
Loppefrøskall
Vann
Konditorfarge

Bland en spiseskje loppefrøskall med 250 mL vann og konditorfarge. Varm i mikrobølgeovn i fem minutter og pass på å ikke ta på det før det blir kaldt.

Lag snørrslim med gelantin og maissirup

Ingredienser
Gelatin
Vann
Maissirup
Konditorfarge

Bland 125 mL kokende vann med tre pakker gelatin og konditorfarge. La dette stå i fem minutter. I en annen bolle mål opp 125 mL maissirup. Bland sakte inn blandingen med gelatin til du får den ønskede konsistensen på slimet ditt.