Nettsvindel

Samfunnsfag
8-10. trinn
Varighet ca. 60 minutter

Nettsvindel er et opplegg som er spesielt relevant med tanke på den teknologiske utviklingen vi nå opplever. Vi blir alle til stadighet utsatt for forsøk på å svindle oss og det er spesielt relevant å være klar over hvilke tegn vi bør se etter for å avsløre om noe er et svindelforsøk eller ikke. I denne aktiviteten arbeider vi med kritisk tenking og etisk bevissthet. Overordnet del i læreplanen sier: «Kritisk tenkning og etisk bevissthet er både en forutsetning for og en del av det å lære i mange ulike sammenhenger, og bidrar til at elevene utvikler god dømmekraft.»

Bestill dette læringsopplegget her

 

Kompetansemål etter 10. trinn

Samfunnsfag

  • utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur

 

Organisering og lærerens rolle

I dette opplegget deles elevene inn i seks grupper. Antallet grupper er valgt for å få «speed-dating» delen til å gå opp; antallet elever per gruppe er mindre viktig. Opplegget inneholder elementer av rollespill, og dette er noe det kan være nyttig å tenke på når elevene deles inn i grupper.

 

Under besøket

Denne aktiviteten starter med en quiz-del der vi går gjennom hva som er tegn på at en nettbutikk driver med svindel, og hva som ikke er det. Deretter følger en «speed-dating» del, der hver gruppe får utlevert materiell som hører til en reell bedrift. Dette kan være hva bedriften skriver om seg selv på sine nettsider, hvilke anmeldelser de har fått på sin Facebook-side og hvilken vurdering de har på Trustpilot. Noen av bedriftene er (ganske sikkert) ekte mens andre driver (ganske sikkert) med nettsvindel.

Gruppa må så velge hvor mye av dette materiellet de vil ta med når de skal presentere bedriften sin for hver av de andre gruppene. Når gruppene presenterer for hverandre gir de den andre gruppa enten et «tommel opp» kort eller «tommel ned», alt etter som de føler at den andre bedriften er ekte eller driver med nettsvindel. Økta avsluttes med en oppsummering der vi går gjennom hver bedrift og sammenligner hva elevene tror om den bedriften med hva som (sannsynligvis) er sannheten.

Forarbeid

For å øke læringsutbyttet for elevene er det en fordel om det er gjennomført et forarbeid i forbindelse med besøket på DuVerden. Vi har utarbeidet et forslag, men eget forarbeid som støtter oppunder kompetansemålene kan like gjerne benyttes.

 

Å snakke om på forhånd

Netthandel

  • Hva handler elevene på nettet?
  • Hvor handler elevene på nettet?
  • Hva gjorde at elevene valgte den nettbutikken eller nettmarkedet?
  • Har elevene fått noe de var veldig misfornøyd med når de har handlet på nettet? Noe som var veldig annerledes eller dårligere kvalitet enn de trodde det skulle være?

Svindel

  • Hvilke ulike typer nettsvindel har elevene hørt om?
    Eks: SMSer med lenker til falske nettsider, eposter som forteller at du har vunnet pengepremier, folk som ringer og sier at de er fra banken, politiet eller Microsoft.
  • Hvem tror elevene er mest utsatte for nettsvindel?
  • Hva kan elevene og andre gjøre for å prøve å beskytte folk de kjenner mot nettsvindel?

Aktiviteter til forarbeid

Trustpilot

Trustpilot vurdering

Gå inn på nettsidene til Trustpilot (https://no.trustpilot.com/) og se om dere kan finne omtale av noen bedrifter dere vet om. Merk at siden utenlandsk og en del av kategoriene kan være lite logisk lagt opp for et norsk publikum. Det kan derfor være mer nyttig å søke direkte på navnet til en bedrift enn å prøve å finne den via kategori-siden.

Prøv å gjette hvilken vurdering en bedrift kommer til å ha før dere søker den opp. Er det noen som har overraskende høy eller lav vurdering? Elevene kan f.eks søke opp NRK, VG, Telenor eller ARK.

Etterarbeid

Elevenes antagelser om hvilke av bedriftene som var ekte og hvilke som driver med svindel er et godt utgangspunkt for å snakke videre om hvordan vi kan finne ut om en nettside er svindel eller ikke. Dette opplegget plasserer elevene i en unaturlig setting der mange kommer til å være ekstra på utkikk etter tegn på at noe er svindel, men hvordan er det i det daglige?

Dette opplegget tar bare for seg én type svindel på nettet. Elevene kan også undersøke andre måter folk blir svindlet på, som f.eks der svindlere sender ut SMSer som skal se ut som om de kommer fra Posten eller Autopass. Resultatet kan bli en veggavis eller presentasjon for klassen.